"mobile='yes'"

onsdag 30. november 2016

Guttebabystrikk

Som førstegangs mormor til en guttebaby var jeg litt usikker på hva som finnes av strikkeklær til gutt.
Min datter er enebarn og jeg har aldri strikket eller søkt etter oppskrifter til gutt. Dette blir en ny erfaring.

Før babyen avslørte seg som gutt, så kastet jeg meg over en oppskrift på vognteppe. Mormor måtte i gang med et strikketøy.

Med den hastigheten jeg hadde på pinnene så skulle man tro babyen skulle komme i løpet av et par uker. Vognteppet lå ferdig og jeg hadde kløe i fingrene etter å strikke mer babytøy. Hadde tenkt å være tålmodig og vente på ultralyd og babyen ville avsløre hvilket kjønn det var.
Men jeg hadde masse bomullsgarn liggende til min pausetrikk, kluter. Bl.a. mye hvitt. Så da fant jeg en oppskrift på en omslagsjakke. Den kunne jeg hekle kanten på i etterkant til jente eller gutt.



Samtidig startet jeg på en annen hvit babyjakke.



Men så kom jeg over dette bildet på nettet.



Jeg klarte ikke å dy meg. Rødt Telemarksett. Jeg falt pladask.
Og det ble rødt.

Hadde ikke oppskrift på babykofta, men jeg hadde mønsteret til voksenkofta. Så jeg sjekket mot bildet, oppskrift på babyjakke og telemarkmønster til voksen. Og er nesten i havn.

Bolen opp til felling for hals er ferdig og påbegynt første erme.
Fant en oppskrift på bukse, votter og sokker. Samlet litt her og der.









Og midt i telemarkstrikkingen avslørte babyen at den skulle bli en gutt.

Gutten blir tøff i rødt Telemarksett.
















Det første jeg fikk i oppdrag fra min datter å strikke var denne vesten. Og da ballet det på seg med sokker og tversoversløyfe.








Jeg må jo innrømme at jeg har mye festing av tråder og montering igjen. Men det klør alltid i fingrene etter noe nytt å starte med. Og innimellom er det alltid en klut eller to på pinnene, og litt julegavestrikk.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar